Private Pilot License (PPL)

Bij Special Air Academy in Teuge bieden we een uitgebreide Private Pilot License (PPL) opleiding aan, waarmee je de vrijheid van het vliegen kunt ervaren. Onze ervaren instructeurs begeleiden je stap voor stap, van theorie tot praktijk, zodat je veilig en zelfverzekerd de lucht in kunt.

Praktijkopleiding

Het zogeheten Private Pilot License is het hoogst haalbare instap brevet voor een piloot. Het is wereldwijd erkent en stelt je in staat om overdag in goed weer te mogen vliegen. In tegenstelling tot het Light Aircraft Pilot License (LAPL) is je brevet over de hele wereld bruikbaar en mag je meteen passagiers meenemen nadat je jouw brevet hebt behaald. Het is daarnaast ook mogelijk om je brevet uit de breiden met verschillende aantekeningen. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld mogelijk om ook in het donker te gaan vliegen, terwijl je alleen je instrumenten gebruikt of zelfs ondersteboven te gaan vliegen!

Of je nu gaat vliegen op de knusse Cessna 150, de beroemde Cessna 172 of de adembenemende Fuji, het traject er naar toe is hetzelfde. Het PPL training programma is verdeeld in vier fases. Elke fase wordt afgesloten met een progressie test.

Cessna 150

Cessna 172

Fuji FA-200 Aero Subaru

Fase een

Hier leer je de basis van het vliegen, denk hierbij aan het leren landen en opstijgen van een vliegtuig. Tijdens deze fase werk je naar de solo vlucht toe. Voordat je jouw instructeur achter kan laten en zelf landingen gaat uitvoeren is het noodzakelijk dat je tenminste in het bezit bent van een klasse 2 medisch certificaat. Wij raden aan om zo vroeg mogelijk tijdens je training je medisch certificaat te behalen. Dit voorkomt enig oponthoud gedurende de vliegopleiding. Nadat je geslaagd bent voor de eerste progress test is het tijd voor de langverwachte eerste solo, waarna je door stroomt naar de tweede fase. Vergeet niet om droge kleren mee te nemen naar je eerste solo, het is namelijk traditie om deze unieke vlucht af te sluiten met een koude douche waarbij jouw instructeur klaar zal staan met een emmer water.

Fase twee

Fase twee focust zich op gevorderde manoeuvres en het navigeren door de lucht. Wat te doen als de motor niet goed werkt of als het weer verslechtert? Na deze lessen weet je wat je moet doen in dit soort situaties. Gedurende deze fase ga je ook een keer vliegen met ons acrobatische (“stunt”) vliegtuig. Het doel hiervan is om de limieten te leren kennen van het vliegtuig en hoe je het vliegtuig uit benarde situaties kunt halen. Misschien ga je zelfs wel ondersteboven vliegen of een looping maken! Het vliegen naar een ander vliegveld om te lunchen is een van de vele redenen om te gaan vliegen, tijdens deze fase gaan we je leren hoe je naar deze restaurants kunt navigeren met alleen een kaart, kompas, klok en het zicht vanuit de cockpit. Nadat je deze fase heeft afgerond ben je in staat om tijdens jouw solo vluchten naar andere vliegvelden te vliegen. Om dit gemakkelijker te maken leren wij je ook radiotelefonie gedurende deze fase. Er zijn twee manieren om radiotelefonie te leren: klassikale sessies met je medestudenten volgen of een op een instructie met een instructeur. De keuze is aan jou. Na het afronden van de radiotelefonie cursus plannen we een Engelse taaltest.

Fase drie

Hier leer je de meer geavanceerdere navigatie technieken, waaronder navigatie door middel van radiobakens en navigeren met slecht zicht. Je gaat ook een groter vliegveld bezoeken met luchtverkeersleiding zoals Groningen Eelde airport en bezoekt een buitenlands vliegveld. Aan het einde van deze fase vlieg je zelf een vlucht van 150 nautische mijl (280km) naar twee vliegvelden toe. Bijvoorbeeld van Teuge naar Texel, Texel naar Hoogeveen en dan weer terug naar Teuge.

Fase vier

Fase vier is de laatste fase voordat je jouw brevet behaald. Ondertussen heb je alle mijlpalen bereikt die nodig zijn voordat je aan het laatste praktische examen deel kunt nemen: de skill test. Gedurende deze laatste lessen leg je de laatste hand aan jouw vliegkunsten door dezelfde routine zoals bij de skill test te vliegen of door extra te oefenen met die ene moeilijke oefening. Wanneer jij en de instructeur beiden het gevoel hebben dat je er klaar voor bent maken we samen een afspraak met de examinator voor de skill test.

Hoe ziet een les eruit

Elke les begint met een briefing over de oefeningen die plaats gaan vinden. Hierna ga je naar het vliegtuig en begin je aan de pre-flight inspectie, als het nodig is tank je het vliegtuig ook. Als alles goed is taxi je naar de startbaan en voer je de benodigde checks uit en loop je de checklist af, waarna je op gaat stijgen. Na de landing parkeer je het vliegtuig en voer je de laatste inspecties van het vliegtuig uit. Hierna begeven jullie zich naar het klaslokaal en volgt de debriefing. Tijdens deze debriefing bespreek je de uitgevoerde oefeningen en de voorbereiding voor de volgende les.

Als je door slecht weer niet kunt vliegen, wordt deze tijd benut om theorie (vliegtuig specifieke informatie) door te nemen. Verder is het mogelijk om toekomstige vluchten voor te bereiden of in de simulator te stappen om de basis van het instrument vliegen te oefenen. De tijd die u doorbrengt in de simulator telt niet mee voor de uren die je nodig hebt om je brevet te behalen, echter, helpt het je wel als je onbedoeld een wolk invliegt.

De theorie

Naast het leren om te kunnen vliegen is het ook van belang dat je leert hoe en waarom een vliegtuig vliegt, hoe het weer invloed heeft op de vliegprestaties en wat je wel en niet mag doen. Om dit te leren moet je de volgende vakken tijdens jouw theorie opleiding volgen. De theorie voor de LAPL en PPL kunnen gevolgd worden bij meerdere opleiders. Naast dat de SAS zelf een theorie cursus aanbiedt hebben wij twee theorie scholen geselecteerd voor studenten van Special Air Academy. Alle aanbieders bieden dezelfde vakken met dezelfde standaard aan. De theorie examens kunnen gedaan worden bij het CBR of bij Austrocontrol (examens vinden plaats in Arnhem).

Wij raden je aan om eerst het vak communicatie te hebben afgerond alvorens te beginnen aan de radiotelefonie cursus in fase twee. Verder, raden wij je ook aan om al vroeg tijdens het praktijk gedeelte van de opleiding te beginnen aan de theorie. Hierdoor snap je waarom er bepaalde procedures zijn en hoe ze van toepassing zijn. Het theoriegedeelte is niet moeilijk, maar het is simpelweg veel stof om te behandelen.

Het brevet behouden

Als je jouw brevet ontvangt, krijg je hiernaast ook nog een aantekening. In dit geval zal dit een single engine piston (SEP) zijn. Dit betekent dat je op elk eenmotorig vliegtuig met een zuiger motor mag vliegen. Sommige vliegtuigen vereisen aanvullende training met een instructeur, bijvoorbeeld wanneer je naar een vliegtuig overstapt met intrekbaar landingsgestel. Het brevet zelf is dus je hele leven lang geldig, maar geeft geen vlieg privileges.

Kortom: het brevet bepaalt op wat voor operatie je kunt vliegen (privé of commercieel) en de aantekeningen bepalen de soorten vliegtuigen waarop je mag vliegen. De SEP aantekening is 2 jaar geldig , om deze aantekening te vernieuwen moet je in de afgelopen 12 maanden 12 uur hebben gevlogen (waaronder 1 uur met een instructeur). Als je niet aan deze eis voldoet moet een proficiency check met een examinator doen, deze check is vergelijkbaar met de skill test die je al hebt gedaan aan het einde van je praktijkopleiding. Mocht je niet je aantekening hebben vernieuwd en deze inmiddels verlopen is, moet je weer vlieglessen gaan volgen bij een vliegschool om vervolgens de proficiency check te halen.

De PPL(A) opleiding mag alleen gegeven worden door een bij de overheid geregistreerde en erkende vliegschool, zoals Special Air Academy. De minimum leeftijd voor het aanvragen van het bewijs van bevoegdheid (brevet) is 17 jaar.

Samengevat

Uren-vereisten praktijk opleiding

Voor een PPL(A) brevet moet de leerling-vlieger minimaal 45 lesvlieguren hebben gevlogen met en onder toezicht van een instructeur. Deze 45 vlieguren bestaan uit:

  • minimaal 25 uur DBO (dubbel besturings onderricht)
  • minimaal 10 uur solo
  • minimaal 5 uur solo-overland (min. 150 NM en twee full-stop landingen op twee vliegvelden)

Het theorie-examen

Het theorie-examen bestaat uit de volgende vakken:

  • Air Law & ATC procedures
  • Aircraft general knowledge
  • Principles of Flight and Flight performance and planning
  • Navigation
  • Meteorology
  • Human performance
  • Communications

Alle theorievakken moeten binnen 18 maanden worden gehaald. Nadat het theorie-examen PPL(A) is behaald mag je praktijkexamen doen. Binnen 24 maanden na het theorie-examen moet men het praktisch examen gehaald hebben.

Radiotelefonie

Verder moet er een radiotelefoniecursus met goed resultaat worden behaald. Voor meer informatie over de RT opleiding klik hier.

LPE-test

LPE staat voor Language Proficiency Endorsement. LPE is een test die ongeveer een uur in beslag neemt. Je dient deze test te ondergaan om na te gaan of het niveau (luchtvaart-)Engels op niveau is. Bij de uitslag krijgt de vlieger een ‘cijfer’ op schaal 1 t/m 6. Wanneer de vlieger een 4 of hoger haalt is hij geslaagd. Wil je meer informatie omtrent de LPE, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Wij nodigen je graag uit om vrijblijvend een proefvliegles te maken bij ons bedrijf.

Na je opleiding

Night Rating

Haal je Night Rating en leer de uitdaging van ’s nachts op zicht navigeren.

Instrument Rating

Leer nauwkeurig te navigeren met je instrumenten, zelfs als je buiten geen zicht hebt.

Commercial Pilot License (CPL)

Maak van vliegen je werk en wordt commercieel piloot met het Commercial Pilot License.